Overname COSMOGIRL! en GIRLZ!

In het kader ‘groeien tegen de stroom in’ breidt ZPRESS Young, na de komst van HITKRANT vorig jaar, wederom haar portfolio uit.

Door deze transactie wordt de positie als leidende uitgever van kids- en jongerenmagazines verder verstevigd. Met de nieuwe titels en bestaande merken als MEIDEN magazine, Hitkrant, Pippa, Stoer!, Goal! en de daarbij behorende websites, apps, boeken en evenementen bereikt ZPRESS Young maandelijks al meer dan een miljoen jongeren.

Girlz! werd 12 jaar geleden gelanceerd door Audax Publishing en is vanaf de start een zeer succesvolle titel gebleken. CosmoGIRL! is een internationale licentie-uitgave. De oplagen van beide tijdschriften liggen rond de 70.000 exemplaren per maand. Daarnaast hebben beide titels drukbezochte websites en tal van andere features zoals de lookbook app van CosmoGIRL! en een digitale radiozender van Girlz!.

De verkoop van de meidentitels past in de strategie van Audax Publishing waarbij de nadruk ligt op de doelgroep vrouwen en de verdere uitbouw van sterke merken als Vriendin en Weekend. De overname geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014, de redactieteams van de twee titels komen ook over naar ZPRESS Young. Ondanks de krimpende markt heeft ZPRESS Young, onderdeel van de ZPRESS Media Group, het afgelopen jaar een stabilisatie en met een aantal titels zelfs een groei van de oplagecijfers gerealiseerd. Met de overname van deze toonaangevende titels is de uitgeverij marktleider in het meidensegment.

Publishing director Robert van Ginhoven zegt hierover; “De Audax-titels die wij overnemen, sluiten uitstekend aan bij onze visie om te focussen op duidelijk gedefinieerde doelgroepen waarvoor we, met print als fundering, sterke merken creëren en onderhouden. Met deze titels verbreedt ons portfolio zich verder en zien we veel kansen in de uitbouw van onze crossmedia activiteiten en events. De toekomst voor printmedia zien we dan ook vol vertrouwen tegemoet. Wij voeden de jongeren op. Zij houden print levend, waardoor discussies als “Is print dood?” niet meer nodig zijn. Print is springlevend en heeft een eigen unieke rol ingenomen binnen de multi en crossmediale mix.”