Hitkrant gaat verder als webloid

Het tijdschrift Hitkrant bestaat in maart 2017 precies 40 jaar. Het jubileum wordt gevierd met een dubbeldikke Fabulous Forty special, een vernieuwde hitkrant.nl en een app. Het jubileum is tevens de start van een koerswijziging voor het merk, waarbij de focus komt te liggen op het online platform en de social media kanalen. Het tweewekelijkse print magazine verschijnt voor het laatst in de huidige vorm op 28 maart a.s. en gaat daarna verder als webloid. Na deze datum brengt de uitgever ZPRESS Young nog 6 keer per jaar een special op de markt met extra veel posters die worden gekozen door de lezeressen. Dat is en blijft de belangrijkste USP van Hitkrant.

In 40 jaar is er veel veranderd, in het medialandschap, maar ook de doelgroep zelf verandert razendsnel. ZPRESS Young is naast uitgever van Hitkrant ook uitgever van de titels MEIDEN, GIRLZ en CosmoGIRL!. “Je merkt dat er geen plaats meer is voor zoveel tijdschriften in het schap die zich min of meer richten op dezelfde doelgroep. Met de opkomst van YouTube en social in uencers concurreer je niet alleen in de fysieke winkels, maar met name op het gebied van vrijetijdsbesteding. Hitkrant leent zich bij uitstek om als webloid leading te zijn binnen de veranderende doelgroep”, aldus Sandra Kers, adjunct uitgever ZPRESS Media Group.

Onlangs is GIRLZ gerestyled en zijn hier elementen van Hitkrant aan toegevoegd. Zo is GIRLZ een veel completer lifestyleblad voor de doelgroep van 12-16 jaar. Op deze manier wordt er e ciënter met kosten omgegaan en minder geconcurreerd binnen het eigen portfolio. Sandra Kers vervolgt: “De content van Hitkrant is uitermate geschikt om online voort te zetten. Video’s, websnacks en korte daily updates zullen de boventoon voeren op de website en de social media kanalen. De doelgroep vraagt om een andere benadering en wij luisteren hiernaar.”

Over Hitkrant
Op 3 oktober 1975 verscheen het eerste nummer van de voorloper van Hitkrant, De Nationale Hitparade Krant. De Nationale Hitparade Krant werd in een oplage van ruim 100.000 exemplaren gratis verspreid in platenwinkels. Het blad diende ter promotie van de gelijknamige hitlijst, de Nationale Hitparade. In 1977 werd De Nationale Hitparade Krant omgezet in het weekblad Hitkrant.

Anders dan (voormalige) concurrenten als Break-Out!, Popfoto, Muziek Expres en Muziek Parade, overleefde Hitkrant de afgelopen decennia alle stormen op de popbladenmarkt. Sinds 1 januari 2013 wordt Hitkrant uitgegeven door ZPRESS Young.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Marcella Keus, marketing & communicatie coördinator
Tel: 078-6397070
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
Website: www.hitkrant.nl